יהדות בקיבוץ (ז'-ט')

פוסט זה פורסם בקטגוריה הקיבוץציונות ויהדותשכבות ח'-ט'שכבת ז'

מטרות:
1. חיבור וקישור בין הזהות הקיבוצית לזהות היהודית

2. התמודדות עם הדילמות שמעלה אותו החיבור, ועל הרלוונטיות שלו היום

מהלך:

1. חפצים: על שולחן מפוזרים חפצים שונים (אמיתיים או תמונות). בכל פעם מגדירים הגדרה אחרת וכל חניך צריך לתפוס את החפץ הכי מתאים:

– הכי מסמל בעיני "יהדות"
– הכי קשור אלי – מסמל את היהדות שלי
– הכי מעורר בי אנטי

– הכי פחות יהודי

 (החפצים: תנ"ך, סידור, הגדה קיבוצית, נרות שבת, כיפה, חנוכיה, מזוזה, לבוש חגיגי משבועות, טוריה, דגל ישראל, כומתה, קופת צדקה, נר יזכור, כרזות "בנות ישראל לעם ישראל" (נספח), מודעה – אלוקים שונא זימה(נספח), תמונה של הכותל (נספח), כוס עטופה בנייר כסף)

 האם יש פה חפצים לא יהודיים בכלל? האם יש פה חפצים שבלעדיהם היהדות לא הייתה יכולה להתקיים?

 2. האם הקיבוץ הוא מקום יהודי?

– איזה דוגמאות אתם מכירים לחידוש של היהדות בקיבוץ?

(דוגמא קלאסית ומוכרת ביותר היא ההגדה הקיבוצית לפסח. במשך תקופה ארוכה לכל קיבוץ הייתה הגדה מיוחדת משלו, בתקופות שונות נערכו הגדות של התנועות הקיבוציות השונות. דוגמא נוספת – חגי הביכורים (שבועות) חודשו בקיבוצים ובמושבים ושבו להיות חגים חקלאיים.)

3. מסורת: אם הקיבוצניקים הראשונים היו חבורה של יהודים שהגיעו לארץ, למה לשנות את אופי המסורות והמנהגים היהודיים איתם הם באו? מצד שני, אבל כבר רוצים לבנות חברה חדשה, למה לא לשנות הכל ולהתחיל מהתחלה?

קוראים את הציטוט:

"דור מחדש ויוצר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות…יש שהוא נאחז במסורת קיימת ומוסיף עליה. ויש שהוא יורד לגלי גרוטאות, חושף נשכחות, ממרק אותן מחלודתן, מחזיר לתחייה מסורת קדומה שיש בה כדי להזין את נפש הדור המחדש" (ברל כצנלסון)

 – באיזה אופן אתם חושבים שהקיבוצים הצליחו בחידוש התרבות היהודית ובמה נכשלו?

הניסיון ליצור תרבות יהודית חדשה, הקשורה בערכיו של הקיבוץ הולידה את השאלה הבאה: "האם הקיבוץ הוא זרם ביהדות?". אלו הטוענים כי הקיבוץ הוא זרם ביהדות עושים זאת מתוך הנחה שהקהילה הקיבוצית מגשימה באופן מיוחד את ערכי התרבות היהודית. אלו המתנגדים לכך, טוענים כי אין הבדל בין היהדות החופשית בקיבוץ לזו שבכל מקום אחר.

4. קוראים את הכתבה על הבית כנסת במרחביה (אפשר גם לספר על המקרה).

– מה הבעיה? למה הדברים סותרים אחד את השני?
– מה דעתכם? מה צריך לעשות במצב כזה?

– ממה כל אחד מהצדדים חושש? אלה חששות מוצדקים?

5. לסיכום: מנסים לדרג כיחידים וכקבוצה:

מה מהדברים הבאים הכי חשוב לי לעשות כיהודי:
– לגור בארץ
– להתפלל
– לקחת חלק בארגון חגים בקיבוץ
– לחגוג חגים
– לעזור למי שחלש
– לשרת בצבא
– להכיר טוב את התנ"ך ואת שאר ארון הספרים היהודי
– לטייל בארץ
– לערוך טקסים יהודיים משמעותיים בנוכחות רב (חתונה, ברית, בר מצווה)
– להתייחס בצורה שוויונית לכל בני האדם ללא הבדלי דת גזע ומין
– לתת העדפה ליהודים על פני אחרים

– להיות קיבוצניק

שאלות סיכום:

– מה דעתכם, חשוב שבקיבוצים ימשיכו בחידוש התרבות היהודית, וכיצד ניתן לעשות זאת במאה ה21?

– האם לדעתכם לחידוש זה יש השלכות נוספות , על תחומים נוספים בחיי התרבות  והחברה במדינת ישראל, וביהדות העולם?

נספחים:
נספח 1 – תמונות שונות לערימת חפצים

נספח 2 – הסיפור על בית הכנסת במרחביה

יהדות בקיבוץ (ז'-ט') – הפעולה להורדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • ינואר 2021
    א ב ג ד ה ו ש
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31