שוויון בין שונים

שוויון ערך האדם כערך מכונן בחברה הקיבוצית

מטרות:
  1. לבחון את הערך ומשמעותו.
  2.  לבחון את הערך ומשמעותו בחברה הקיבוצית.
  3. לבחון כיצד הוא בא לידי ביטוי בחברה הקיבוצית.

מהלך:

1. משפטים: המדריך מפזר מספר משפטים על  הרצפה, כל חניך בוחר משפט אחד, וכותב על נייר: כיצד הוא מפרש את המשפט.

 המשפטים:
  • "תיקון חברתי עמוק"
  • זכותם השווה של בני-האדם להיות שונים זה מזה".
  • "שהשונות בין הבריות לא תעניק זכויות יתר לאף אחד מן השונים".
  • "מכל אדם לפי יכולתו ולכל אדם לפי צרכיו".
  • שוווין ערך האדם.
  • שונות טבעית
  • זכויות שוות.
  • שוויון בין שונים

 המדריך אוסף את כל התובנות, מרחיבים בנושא.

2. מחלקים את הקבוצה לשתיים: כל קבוצה מקבלת טקסט, הראשונה של דוד בן-גוריון והשניה של יצחק מאור.

*רקע לשני המאמרים: מאמרו של בן גוריון, היה נאומו לכבוד יובלה של דגניה(1911-1961), ובעקבותיו התעורר פולמוס על נאומו.

 מאמר מאת בן גוריון:

"בשוויון התכוונו יוצרי המהפכה הצרפתית לשוויון האזרח כלפי החוק…ועל שוויון זה ציוותה תורתנו  בקובעה את הכלל הגדול "משפט אחד יהיה לכם, כגר כאזרח יהיה".  אולם האומרים כי הקבוץ מיוסד על שוויון, אינם מתכונים לשוויון מסוג זה, ושוויון אחר לא קיים-ולא יתכן. האידיאל הקומוניסטי שאינו קיים עדיין בשום מקום בעולם, מבטיח לתת לכל אדם לפי צרכיו-ולקחת ממנו לפי יכולתו. זה לא שוויון. אידיאל זה הוא מעבר לשוויון.  זה הוא הפרנציפ הצודק ביותר.  אין בטבע שוויון, האנשים אינם שווים זה לזה…אי אפשר לדרוש מהחלש מה שניתן מהחזק.  הקבוץ אינו מיוסד על שוויון שאינו אלא דבר פורמאלי, אלא על ערך ממשי יותר ויותר גדול; על שותפות, על מכסימום שותפות בחיים הכלכלים והחברתיים".(דבר 27.1.1961).

 שאלות למאמר של בן-גוריון:
  • למה התכוונו, מובילי המהפכה הצרפתית, במושג שוויון?
  • מדוע אין בטבע שוויון?
  • על איזה ערך גדול מיוסד הקבוץ?
  • מה דעתכם על הרעיון שמציג בן-גוריון?

מאמר מאת יצחק מאור:

הוצגה השאלה האם שוויון בכלל ערך, מבחינה רוחנית-מוסרית? לפי דעתי, הטענה שבטבע אין השוויון קיים אינה גורעת מערכו של רעיון השוויון. כיוון שקיים שוויון ערך האדם במושג הממשי לגבי העולם הסוציאלי. בני האדם אינם זהים כפרטים, ואף על פי כן שווים הם בערכם, מבחינה הומאנית, מוסרית וחברתית. אכן טול את העיקרון הכללי הזה ונטלת בכך את היסוד של שוויון אזרחי, משפטי לאומי וכו'.
התנועות הסוציאליסטיות שואפות להעלות את ערך השוויון במימושו לשלב חברתי גבוהה יותר. וזה מה שמבקש הקבוץ לממש בחיי היום יום.
מתוך עיקרון שוויון ערך האדם ושוויון ערך העבודה קבענו בחיינו, את ההנחה היסודית האומרת
"לכל אחד לפי צרכיו, ולכל אחד לפי יכולתו".  מכאן אנו נוהגים במקרים מסוימים גם אי שוויון חומרי, אי שוויון שמבחינה חברתית ומוסרית תואם את העיקרון של שוויון ערך האדם.
למשל: חבר קיבוץ שעבודתו שווה פחות מזו של חברו החזק ממנו(במובן הגופני והרוחני), יש שהוא מקבל תזונה מוגברת, ותנאים טובים ונוחים יותר בשל מצב בריאותו.

ניתן לומר ששני הערכים שיתוף ושוויון הם ערכים חשובים ומרכזיים בחיי הקבוץ ואין כל חשש מהתחרות בין ערכים אלה (יצחק מאור, דבר, 15.2.1961).

 שאלות למאמר של יצחק מאור:
  • מדוע על פי מאור למרות, שבטבע אין שוויון, הוא ערך ממשי וחשוב בעולמנו?
  • למה מאור מתכוון ברעיון של "לכל אחד לפי צרכיו, ולכל אחד לפי יכולתו"?
  • האם לדעתכם ניתן לממש רעיון זה? והאם הוא אכן ממומש בקבוץ?
  • למה הכוונה באי שוויון חומרי?
  • האם לדעתכם יש אכן ניגוד בין ערך השוויון והשיתוף?
  • מה דעתכם על הרעיון שמציג מאור?

 3. הצגת המאמר: כל קבוצה מציגה את המאמר שבו היא טיפלה, ומקריאה את התשובות שלה.

חוזרים למעגל לדיון מסכם:
  • מדוע שוויון ערך האדם ,הוא ערך מרכזי בחיי הקבוץ?
  • במה הוא שונה בקבוץ, מאשר בחברה הישראלית?
  • האם בחברה הישראלית, רצוי להעלות את הערך הזה לרמה יותר גבוהה, כיצד . ובאילו תחומים?

 העשרה למדריך: רצוי מאוד לפני פעולה זו, לקרוא את מאמרו השלם של יצחק מאור, ואת  מאמרו של דורון נדיב.  מאמרים אלה מסייעים להבין יותר לעומק את הרעיון שעומד מאחורי המושג "שוויון ערך האדם" בקבוץ. (נספחים)

נספחים:

שיוויון בין שונים – הפעילות להורדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • יולי 2020
    א ב ג ד ה ו ש
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031