הקיבוץ

התנועה הקיבוצית שאפה לקיים חברה ציונית סוציאליסטית ביזורית באמצעות קהילות המבוססות על שוויון ערך האדם והעבודה ועם יחסים פדרטיביים בין קיבוצים. בכך ראתה ביטוי של אידיאלים נבואיים של צדק חברתי.  בתוך עצמו, הקיבוץ בקש לקיים כאן ועכשיו ב"מיקרו" את הערכים שביקש גם לראות בחברה ב"מקרו."

הקיבוצים היווה את החלוץ שלפני המחנה, בתקופת המדינה שבדרך, ולאחר הקמת המדינה, תרומתם הרבה התבטאה, בתחומי ההתיישבות, הביטחון, וקליטת העלייה.

מעבר לכך צורת החיים המתוקנת היוותה מופת, או כפי שנאמר בסדרה התעודיית "עמוד האש", הסידרה שסיפרה את תולדות הציונות:

"הקיבוץ הוא הפלא הגדול ביותר של הציונות, פאר יצירתה, התרומה המקורית והחדשנית ביותר של היישוב היהודי בארץ ישראל לחברה האנושית".

המשבר

המשבר הרעיוני, ערכי, חברתי וכלכלי שפקד את  התנועה הקיבוצית משנות ה-80 של המאה העשרים הושפע באופן מרחיק לכת מתמורות  שהתרחשו בתקופה זו בעולם המערבי וכתוצאה מכך  במדינת ישראל.  בקיבוץ התבטא הדבר בתהליכי הפרטה ואימוץ התרבות והשיח של הסביבה החברתית, הפוליטית והעסקית הישראלית.

כאשר כ200 קיבוצים עברו לשכר דיפרנציאלי, שינו את אורחות חייהם, והפכו לקיבוצים מעמדיים. מולם ניצבים 70 קיבוצים הדוגלים בעקרון המרכזי של שוויון ושיתוף. היסוד של עקרון זה הוא האמונה בשוויון ערך האדם והעבודה כנקודת מוצא חברתית-כלכלית. הקיבוצים השיתופיים הגדירו את עצמם כ"התאגדות אוטונומית" בתוך המסגרת הארגונית של כלל הקיבוצים.

המחאה החברתית והתנועה הקיבוצית

גל המחאה החברתי העלה על סדר היום הציבורי, רעיונות ואידיאות שהם נר לרגלנו, ואנו כבר שנים נאבקים כדי לקדמם, אל מול הגל הגואה הניאו-ליבראלי. הגל שהביא בחובו את הסגידה לשוק החופשי ולהפרטות. עתה כאשר המודעות לצדק חברתי, למדינת רווחה ולסוציאל-דמוקרטיה גברו, יש סיכוי גובר והולך שאף אותם חלקים בתנועה הקיבוצית ישנו תפיסות, ועמדות, כדי שיחד נוביל את התנועה הקיבוצית למחוזות אחרים, כדי לקדם את השאיפה לחברה יותר מתוקנת וצודקת, הן במדינת ישראל והן בקיבוצים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • דצמבר 2018
    א ב ג ד ה ו ש
    « דצמ    
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031