הגשמה וקיבוץ: 3 – הגשמת בן קיבוץ בקיבוצו

מטרות:
1. בחינת מטרתו של החינוך הערכי בקיבוץ כיום

2. בחינת ההגשמה של בן קיבוץ בקיבוצו כיום ובכלים שניתנים לו ע"י הקיבוץ לשם כך

מהלך:

1. משחק פתיחה (10 דק'): "אני בור ועם הארץ בידיעת קיבוצים"* (כמו אני בור ועם הארץ רק שאפשר להגיד רק קיבוצים)

2. הצגת הנושא (5 דק'): מספרים לחניכים: בפעולה הקרובה ננסה לבחון את שאלת ההגשמה של בן קיבוץ בקיבוצו כיום מכמה כיוונים, כמו האם כיום ניתן להתייחס לקיבוץ כאל דרך ולא רק כבית ולקרוא לחיים בו הגשמה?

3. להישאר בקיבוץ? (20 דק'): מבקשים מהחניכים לרשום סיבות "למה להישאר לגור כקיבוץ כשנהיה גדולים?", את הסיבות מקפלים קטן ומכניסים לתוך בלונים. מתחילים בלשחק כדורסל בלונים** (ניתן גם להשתמש בסיבות מוכנות מראש – ניספח 1). כל פעם שבלון מתפוצץ מקריאים את הסיבה, ואם אשפר מדברים עליה קצת. לאחר מכן חוזרים למעגל ומבקשים מהחניכים לדרג את הסיבות מהסיבה הכי טובה לסיבה הכי גרועה.

שואלים:
  • יצא לכם לחשוב פעם על איפה תגורו כשתהיו גדולים?
  • מי חושב שהוא ימשיך לגור בקיבוץ? מאילו סיבות?
  • מה זה משנה בכלל? מה ההבדל בין קיבוץ? מושב? ישוב קהילתי?
  • אתם חושבים שיש קשר לדברים שיקרו בחיים שלכם ובקיבוץ עד שתגיעו לצומת ההחלטה? מה צריך לקרות כדי שתישארו? מה עלול לקרות שיגרום לכם לעזוב?

4. קריאת קטע בקבוצות (10 דק'): מחלקים את החניכים לקבוצות קטנות ומחלקים להם קטע קריאה קצר עם שאלות לדיון (ניספח 2) (אם יש מעט אפשר גם לקרוא ביחד) בשלב הזה אתה כמדריך מסתובב בין הקבוצות.

לאחר שהקבוצות מיצו את הדיון חוזרים למעגל ומבקשים מכל קבוצה לספר מה היו המחשבות שלה.

5. דיון (10 דק'):
שואלים:
  • מה דומה בדברים שחשבנו עליהם? מה שונה?
  • מה מייחד את החיים בקיבוץ? האם רק מרוויחים מזה או שנדרשת גם אחריות?
  • האם יצא לכם לחשוב פעם על הקיבוץ לא רק כעל בית, אלא גם כעל שליחות?
  • למה חשוב להוסיף לחווית ה"בית" שחווים בקיבוץ, גם חוויה של "דרך" (רעיונית, אידיאולוגית, מוסרית)? מה יקרה אם אנשים יתפסו את הקיבוץ אך ורק כבית?
  • האם החברים הבוגרים שלכם או האחים הגדולים שלכם תופסים את החיים בקיבוץ כשליחות? מה צריך לקרות אתכם כדי שאתם תתפסו אותם ככאלה?

6. סיכום: הקיבוץ קם כיצירה אלטרנטיבית לאופן שבו אנשים חיו אז ועדיין חיים גם היום. לגור בקיבוץ יכולה להיות שליחות בפני עצמה, אם תופסים את החיים בקיבוץ כשליחות

 ציוד: קטעי קריאה מצולמים לפי מספר החניכים, בלונים וסיכות

נספחים:

הגשמה וקיבוץ: 3 – הגשמת בן קיבוץ בקיבוצו – הפעילות להורדה (כל המערך)

ניספח 2:

מה יש לבן משק לחפש כאן – מתוך מכתב שכתב בן אילת השחר מלוס אנג'לס

חם בלוס אנג'לס , פותח פחית קולה, משקיף מהפיגומים אל העמק הצפוף במליוני אדם ושואל את עצמי מה יש לבני משק לחפש כאן. התשובה ברורה וירוקה: דולרים. כן יש גם "גוד טיים", אך נראה שהעיקר הוא כסף. למרות זאת, לא הכול כל כך פשוט. מי יותר מי פחות שהרי אנשים חושבים ועולות שאלות כמו: כמה זמן להישאר? לאן למשוך? לחזור? מה בעצם יש לי לחפש במקום ממנו יצאתי? משפחה? או קיי, אפשר לבקר. קיבוץ?? רגע, עצור. מה היה לנו שם?

התשובה לא ברורה, היכן טעינו?  לדעתי בחינוך. בית ספר קיבוצי ומערכת החינוך הבלתי פורמאלי, עם כל הכבוד אינן מכוונות את התלמידים אל מטרה שהיא מעל הבחינות, ואני מתכוון לחינוך לקיבוץ. אני לא מתכוון לשטיפת מוח סוציאליסטית, או לימוד היתרונות והחסרונות והשורשים של הרעיון המוזר של הקבוץ.  אני מתכוון ללימוד רציני, לתוכנית הדרכה מעובדת. מה שהחברה בקיבוץ לא תיתן לבניה , ייתן העולם וייקח, ככה זה.  כל עוד לא ברורה לבן המשק הדרך המיוחדת הזו ומשמעותה, הוא ירדוף אחרי הדולרים שברורים ומוחשים הרבה יותר…הרעיון הזה לא נקלט מהדשאים והמדרכות..זה סגור בספרים העבים עם המילים הארוכות…צריך לחסום את שטף הדם מעל הפציעה, ומהר.

שאלות לדיון:
  1. האם אתם מזדהים עם הבחור? חושבים שתהיו במקום שהוא נמצא בו כשתגיעו לגילו?
  2. איזו סיטואציה מתוארת בקטע? האם הייתם מגדירים אותה כמצוקה? למה?
  3. האם אתם חושבים שמוגש בפניכם מיקרה נדיר או נפוץ?
  4. כשהוא שואל "היכן טעינו"? למה הוא מתכוון? האם אתם בכלל מסכימים איתו שהייתה טעות?
  5. האם אתם חושבים שיש ציפייה כלשהיא מכם לאחר שתסיימו את הבגרויות ואת השירות הצבאי? אם כן מה הציפייה? מי מצפה?
  6. איך אתם תופסים את הבחירה לגור בקיבוץ? האם היא מובנת לכם מאליה? האם זו הבחירה הנוחה? האם זו בחירה ערכית? האם יש שליחות בחיים בקיבוץ?
הסבר משחקים:

בור ועם הארץ: כל אחד בתורו אומר אות, בשאיפה שהאותיות ירכיבו שם של קיבוץ. במידה ומשיהו לא יודע איך להמשיך, הוא יכול "לבלף" להגיד אות לא קשורה, או לפקפק בזה שהיה לפניו, אם הוא עושה את זה אז זה שהיה לפניו צריך להגיד לאיזה קיבוץ הוא התכוון, אם הוא יודע אז המפקפק נפסל, אם הוא לא יודע אז הוא נפסל בעצמו. מי שמפסיד צריך להכריז קבל עם ועדה שהוא "בור ועם הארץ בידיעת קיבוצים"
לדוגמא עמי אמר "ג", איציק שהיה אחריו חושב על הקיבוץ "גנוסר" ואומר "נ", דינה שאחריו בטוחה שהוא התכוון בכלל ל"גניגר" ולכן היא אומרת "י". רותי שאחריה לא יודעת למה היא מתכוונת והיא שואלת אותה, מכיוון שדינה משלימה את האותיות שהיו קודם ל"גניגר", רותי צועקת בפני כולם "אני בורה ועם הארץ בידיעת הארץ"!

כדורסל בלונים: מחלקים את החניכים לשתי קבוצות, בכל קבוצה יש חבר קבוצה שעומד על כיסא בצד אחר של החדר ובידו סיכה חדה. המדריך משחרר כל פעם בלון במרכז החדר והקבוצות צריכות להביא את הבלון לחניך שעומד על מנת שזה יפוצץ אותו, כל פיצוץ שווה נקדוה, ואסור לתפוס את הבלונים.

אופציה נוספת [לשלב אחרי המשחק פתיחה]  כשאהיה גדול: מבקשים מכל אחד לקחת דף ולרשום עליו את השנה הנוכחית ובשלוש שורות מה מצבו כשנה זו (אפשר להתייחס למקום מגורים, עם מי הוא חי, עם מה הוא מתעסק), לאחר שכל אחד רושם מבקשים מהם להעביר את הדף לחניך שיושב מימינו. עכשיו כל חניך צריך לקפוץ בשלוש שנים, לשרום את השנה ולרשום מה מצבו של החניך שרשם ראשון בשנה הנוכחית. כך ממשיכים עד שסוגרים מעגל (או שסתם רוצים להפסיק) לאחר שקוראים כמה קטעים נבחרים שואלים:
  • למי רשמו שהוא ימשיך לגור בקיבוץ? למי לא? למה?
  • מי רשם לחברים שלו שהם ימשיכו לגור?

[ומכאן פותחים את הפעילות]

 אופציה נוספת: [במידה והקבוצה חזקה אפשר להוסיף את הקטע הבא לדיון המסכם]

 שואלים: איך הייתם מגדירים הגשמה?

קוראים: "הגשמה – הפיכת הרוח לחומר"

רעיון לחידוש מסלול ההגשמה בקיבוצים השיתופים

מבוא: ההגשמה היא אי הסתפקות בחלום החברתי, אלא הפיכתו למציאות באמצעות הכרעה ומעשה  של היחיד ושל קבוצה רחבה.  ההגשמה היא היכולת לבקר את החלום החברתי בדרך להפיכתו לדרך חיים.  אנו נדרשים לשידוד רעיוני ומערכתי בתחום אם חפצי חיים אנו.  ניתן לומר שבמהלך השנים רעיון ההגשמה איבד את משמעותו בקיבוצינו והתרוקן מתוכן, עת מרבית בנותינו ובנינו אינם בוחרים בהיכרך בדרך החיים הקיבוצית מתוך השקפת עולם אלא מתוך נוחיות והרגשת בית.  לכן משברים, אופנה מזדמנת ובעיקר הלכי הרוח מבית מדרשו של הימין החברתי בעולם המערבי ובמדינת ישראל  כבשו את מרבית נערינו, צעירינו וותיקיינו בתנועה הקיבוצית והפכו אותם למאמינים  בתורת השוק החופשי.

שאלות לדיון:
  • האם מושג ה"הגשמה" הוא מושג שגור בקיבוץ ממנו אתם באים?
  • למה מתכוונים בדרך כלל כשאומרים "הגשמה"? האם המושג רלוונטי לחיים בקיבוץ כיום?
  • למה חשוב להוסיף לחווית ה"בית" שחווים בקיבוץ, גם חוויה של "דרך" (רעיונית, אידיאולוגית, מוסרית)
  • האם נער בקיבוץ שמסיים את שנות לימודיו ואת השירות הצבאי שלו תופס את החזרה לקיבוץ כ"הגשמה"?

עוד אופציה: ניתן לפצל את הפעולה לשניים, בפעולה הראשונה להשתמש במתודות שרלבנטיות לחיים בקיבוץ – הקיבוץ כ"בית" (מבלי לדבר על הגשמה כלל) ולהקדיש את כל הפעולה השנייה לשיחה בנושא הגשמה- הקיבוץ כ"דרך". לפתוח בסבב "כשאני אומר הגשמה למה אני מתכוון?" ולהמשיך לקטע הכתוב בנושא הגשמה.

יתר הפעולות במערך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  • ינואר 2021
    א ב ג ד ה ו ש
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31